Het dagelijks bestuur

Als bestuur van een vzw kan je één of meerdere dagelijks bestuurders benoemen. Zij zijn vaak de bestuurders die nauw betrokken zijn en vlot bereikbaar zijn door medewerkers, vrijwilligers,.. om dagdagelijkse beslissingen te maken om de continuïteit te garanderen.

Dit impliceert ook meteen de limieten van de dagelijks bestuurder(s). De beslissingen mogen niet van groter belang zijn dan de behoeften van de operationele, dagelijkse, werking. Ook beslissingen waarbij een spoedeisend karakter aanwezig is of die een klein belang betekenen mogen door dagelijks bestuurder(s) beslist worden.

Om dit concreet te maken: als het verenigingslokaal een lek in het dak heeft, mag het dagelijks bestuur hiervoor de nodige maatregelen nemen om de schade te beperken. Denk bijvoorbeeld aan een tijdelijk zeil ter afscherming. Het dagelijks bestuur kan aan de andere kant niet beslissen om een nieuw dak te leggen. Of het dagelijks bestuur kan beslissen of het dak hersteld wordt, hangt af van de interne afspraken die gemaakt zijn. Is er reeds beslist op een vorige bestuursvergadering dat werken aan de gebouwen onder het dagelijks bestuur vallen? Of is er een maximum budget afgesproken waarover het dagelijks bestuur niet mag gaan zonder goedkeuring van het bestuur?

Dit voorbeeld toont meteen aan dat de wetgeving niet helemaal zwart-wit is. Het is dus belangrijk om als bestuur duidelijke afspraken te maken het de dagelijks bestuurder(s). Bijvoorbeeld welke taken wel en niet tot hun takenpakket behoren of tot welk bedrag ze zelfstandig kunnen overgaan tot beslissingen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *