Meer giften krijgen: 5 tips voor een giftenwerking

Als (kleine) vzw proberen om giften te krijgen is geen eenvoudige opdracht. Zeker niet als je hier nog geen enkele ervaring mee hebt. In dit artikel probeer ik alvast 5 tips mee te geven voor een succesvolle giftenwerking. Helaas is een succesvolle giftenwerking niet samen te vatten in slechts 5 tips, elke giftenwerking is anders en vraagt een unieke aanpak. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Aarzel niet om vrijblijvend contact op te nemen. Ik plan graag een kennismakingsgesprek in.

Hier volgen de 5 tips!

1/ Persoonlijk verhaal voor meer giften

Een gift vragen is geen zakelijke transactie, verre van zelfs. Het is emotie. 100% emotie. Het is daarom belangrijk om jouw vraag voor een gift ook persoonlijk te maken. Kies drie verschillende invalshoeken om jouw verhaal te brengen, leg dit voor aan enkele mensen en vraag welke hen het meeste aanspreekt. Ga hiermee verder. Je gaat er van verschieten dat andere mensen helemaal anders naar jouw boodschappen kijken dan jezelf.

2/ Persona’s maken

meer giften krijgen

Deze heb je waarschijnlijk al wel eens ergens zien passeren, maar een persona maken van jouw ideale donateur helpt om jouw boodschap (en dus giftenwerking) te verbeteren. Welke doelstelling heeft jouw vzw? En welke groepen hebben hier voordeel bij?

Wie vindt het belangrijk dat deze groepen ondersteuning krijgen? Het is niet altijd de groep die er voordeel bij heeft die ook jouw donateur gaat zijn. Een armoedeorganisatie gaat geen giften ophalen bij haar doelgroep, maar gaat op zoek naar personen die het belangrijk vinden dat deze personen de nodige ondersteuning krijgen. Probeer deze personen te omschrijven. Kijk hiervoor eventueel ook naar de reeds huidige donateurs om hiervoor extra info te vinden.

3/ Het juiste kanaal kiezen voor meer giften

Jouw oproep voor giften lanceren via een reclamespot vlak voor het nieuws van 7u op tv? Waarschijnlijk is er geen enkel kanaal dat op zo’n korte termijn zo’n grote doelgroep kan bereiken. Maar tegelijkertijd is dit ook onbetaalbaar als vzw én schiet je met een kanon op een mug. Je bereikt namelijk een miljoen kijkers met een gigantisch verschillende achtergrond. Jongeren, ouders, senioren, eeuwige vrijgezellen, mensen met huisdieren, mensen met een kattenallergie,.. Kortom heel wat mensen die waarschijnlijk niet binnen de persona’s passen die je hebt opgesteld. Ga op onderzoek waar je jouw mogelijke donateurs kan bereiken, liefst op een specifieke manier, zodat dit controleerbaar en betaalbaar is.

4/ Activeren van netwerk

Naast het zelf op zoek gaan naar externe donateurs kan je jouw giftenwerking mogelijks veel sterker laten groeien door in te zetten op meer mensen die op zoek gaan naar donateurs. Alleen is maar alleen. Meer giften krijgen? Betrek alle bestuurders, vrijwilligers,.. in jouw werk om extra giften te verzamelen. Voorzie materiaal/berichten/foto’s.. die zij eenvoudig zonder veel inspanning kunnen verspreiden. Zo vergroot je jouw inspanningen voor extra giften zonder zelf 10x zo hard te werken. Daarnaast is het verzamelen van giften zo ook bij iedereen mee op de radar en wordt dit een meer gedragen boodschap van jouw vzw.

5/ Bedanken

Heb je na lang zwoegen een gift (of giften) binnengekregen? Stop dan niet, maar zie het als een nieuw begin. Stuur zo snel mogelijk een bedanking. Een mailtje, een kaartje, of ga misschien zelfs even langs. Laat aan jouw donateur weten dat hij/zij speciaal is voor jullie vzw. Dat zijn gift écht een meerwaarde is. Probeer zo een duurzame band op te bouwen met jouw donateur.

Meer giften krijgen

Ziezo, dat waren de 5 tips voor een giftenwerking. Hopelijk zetten ze jouw vzw al op het goede spoor om meer giften te krijgen. Aarzel niet om vrijblijvend een gesprek in te plannen om jouw giftenwerking te bespreken.

Denk je dat een giftenwerking toch niet hetgeen is dat jouw vzw nodig heeft? Misschien kunnen subsidies dan wel een interessante oplossing zijn? Of waarom niet combineren? Lees hier meer over subsidies aanvragen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *